Skip to content

TV-reklam, media och infantiliseringen av båda

september 6, 2014

8818041_orig

Första gången jag på allvar blev medveten om TV-reklamens destruktiva potential var när TV4 började göra reklam för Let’s Dance, genom att, mitt under ett pågående program, utan tanke på att det kanske fanns de som ville spela in, och behålla, programmet, under några sekunder lägga in en liten logga med en dansande kvinna i bildrutans ena hörn. Det var förvisso inte reklam för någon annans produkt, men redan då insåg jag något som sedan bekräftats med odören hos ett läckande kloakrör, att reklam under pågående program är lika upplyftande som obedövad rotfyllning, och under den tid som gått, då mina värsta farhågor dessutom bekräftats, så har min irritation övergått till ett totalt avståndstagande, vilket också var en av orsakerna till att jag till sist sa upp mitt Boxer abonnemang.

Jag ser helt enkelt inte på TV längre.

För vilken normalt funtad människa kan i längden ta till sig program som, möjligen med Jack The Ripper som förebild, strimlats i så många bitar som det överhuvudtaget är möjligt, allt för att göra reklam för produkter vars nödvändighet många gånger starkt kan ifrågasättas? Lägg till detta hysteriskt skrikande programledare, samt mobbing eller förnedringsprogram, så kanske man bättre förstår varför jag idag nästan helt övergett mediet. Brittiska deckare är i stort sett det enda jag klarar av att se, men dessvärre så går även några av dessa i det av reklam skändade TV4, dessutom ofta med en vanvettigt irriterande ojämn spridning i tiden, eftersom andra för mänskligheten viktiga program, som Idol, under vissa veckor läggs på samma tid som den deckare man nyss startat upp, vilket, i alla fall enligt mitt sätt att se saken, vittnar om ett förakt för tittarna, lika stort som mitt förakt för mediet. Man frestas ibland fråga sig om inte de som tablålägger dessa kanaler egentligen kanske har en dold, fientlig agenda gentemot mediet, och avser att skapa så mycket irritation som möjligt?

Jag vet att Lennart Hylands generation inte kommer tillbaka, och svårligen skulle kunnat hävda sig idag, men att talanglösa losers som Filip & Fredrik ges ovationer för innovativt skapande inom TV-mediet säger väl det mesta (jag tycker bara de är fjantiga och infantila, men det må vara en smaksak). Slutsatsen måste ändå bli, efter allt raljerande, att kommersialiseringen av TV och radio inte på något sätt har förbättrat programutbudet, det har bara lett till förflackning, fragmentering och extrem fördumning. Jag letar förgäves efter en enda ljusglimt i mörkret men finner inget. Kanske har jag missat något eftersom jag inte längre tittar. Jag vet heller inte hur t.ex den brittiska kommersiella TV:n lägger upp sina reklamblock, mellan eller under programmen, men allt jag vet är att den svenska (läs amerikanska) modellen i det här fallet lett till att man tappat åtminstone en tittare, nämligen undertecknad, och förhoppningsvis ännu flera.

Jag känner idag endast en gränslös avsky inför medielandskapet, dess gap och hysteri, dess vildvuxna omognad och totala brist på nyanser. Jag har i princip inget emot reklamblock mellan program, men att splittra upp ett pågående program i så många block som möjligt liknar mest ett avbrutet samlag, och i längden är en dylik programstruktur oacceptabel. I USA lär reklam-hatet ha nått apokalyptiska proportioner, en allmän trötthet på mediefragmenteringen kan skönjas, och inspelningstekniker som automatiskt sorterar bort reklam har utvecklats. Att detta skulle leda till en faktisk minskning av reklamen är väl att hoppas på för mycket, men den dagen som sponsorer märker att reklamen driver bort potentiella köpare istället för tvärtom, då kan vi hoppas på en förbättring. Tyvärr är nog den dagen rätt avlägsen, inte minst i Sverige, så vi lär få stå ut med eländet under överskådlig tid.

Utom jag. För jag bojkottar skiten.

Effektivt.

Foto (©) Daniel Jordah

Foto (©) Daniel Jordah

From → Uncategorized

Kommentera

Kommentera

